Categorie: Nutritie & Sanatate

Este întrebarea pusă de majoritatea tinerilor atunci când aceștia sunt abordați să doneze sânge. Donarea de sânge este un act de altruism față de cei nevoiași, nu este nicidecum o obligație, fiecare dintre noi fiind liber să aleagă dacă o va face sau nu.

Așadar consider că întrebarea este pusă greșit și de aceea o s-o reformulez și o să încerc să răspund la aceasta.

Care ar fi motivele pentru care am dona sânge?

Unul dintre motive ar putea fi faptul că în prezent există o cerere constantă de sânge, iar unitățile de sânge recepționate de la donatori pot fi păstrate pentru o mică perioadă de timp înainte ca acestea să fie folosite în mod adecvat.

Astfel dacă numărul donatori eligibili din România ar fi mai mare de 2% din actuala populație, iar aceștia ar dona sânge în mod periodic, de la patru până la șase ori pe an, problema insuficienței unităților de sânge în spitale ar fi de domeniul trecutului.

Un alt motiv ar fi că prin donarea de sânge poți acorda uneia sau mai multor persoane cel mai mare dar, cel al vieții (o șansă de a supraviețui). Din cantitatea de sânge donată de o singură persoană pot fi salvate viețile a trei pacienți, deoarece din aceasta se pot extrage următoarele elemente:

a) Celulele roșii (hematiile) – care se folosesc în special la pacienții din sălile de operații și reanimare.

b) Trombocitele – care sunt de mare ajutor bolnavilor de cancer și leucemie.

c) Plasma – care este folosită în principal la tratarea accidentaților și a bolnavilor cu arsuri.

Încă un motiv ne este dezvăluit de cercetările științifice realizate, care spun că donarea de sânge reduce cu până la 30% riscurile apariției bolilor cardiovasculare prin scăderea tensiunii arteriale, iar donatorii de sânge trăiesc mai mult decât media populației. De asemenea tot aceste studii ne arată că în cazul bărbaților care donează de cel puțin 3 ori pe an, riscul ca aceștia să fie expuși la un infarct este diminuat cu 50%, datorită prevenirii acumulării în sânge a unei cantități excesive de fier ce stă la baza acestei suferințe.

Donare sange - de ce si cum o faci

Pentru anumite persoane (de care vă veți lovi cu siguranță la centrele de donare de sânge) motivele, pentru o asemenea faptă nobilă, sunt de natură materială.

Donatorii pot primi:

  • 7 tichete de masă în valoare de 9 lei fiecare.
  • o scutire medicală pentru a servi la școală sau locul de muncă, valabilă pentru ziua în care donarea a avut loc.
  • reducere 50% la abonamentele de transport în public (RATB și Metrorex) pentru o lună.
  • analize gratuite și regulate ale sângelui, donatorul fiind ținut la curent în legătura cu propria stare de sănătate. Astfel, în cazul contractării unei boli grave precum hepatită, HIV, sifilis, tuberculoză, aceasta va fi depistată din timp și șansele de vindecare cresc considerabil.
  • un mic control medical gratuit și rapid prin verificarea temperaturii, pulsului, tensiunii, greutății și istoricului medical. (Toate rezultatele controlului și ale analizelor sunt confidențiale!)

De multe ori aceste beneficii materiale se transformă într-o etichetă pusă donatorilor de cei ce sunt străini acestui proces. Astfel să nu vă mirați dacă veți încerca să îndemnați persoane mai mult sau mai puțin apropiate să doneze, folosindu-vă de propria experiență, iar ei să vă răspundă prin replici de genul: “Dar de ce ai donat? Aveai nevoie de bani?”“Nu-ți permiteai să-ți plătești analizele la spital?” ș.a.m.d.

Pentru alte persoane motivele ar putea fi ori realizarea unui lucru corect (din propria perspectivă), compensarea pentru suferințele prin care aceștia sau persoane foarte apropriate lor au trecut, pentru asumarea responsabilității de a avea o viață sănătoasă astfel încât să fie apți de donare, sau pentru că le-a fost solicitat acest lucru de cineva drag.

Dar indiferent de motivele pe care le descoperi ca fiind importante pentru donarea de sange, regulile sunt aceleași pentru toți!

Nu poți dona dacă:

  • nu ai cel puțin 18 ani.
  • greutatea corporală este sub 50 kg.
  • tensiunea arteriala nu este cuprinsă între 100 și 200 mmHg.
  • dacă ai consumat băuturi alcoolice cu 24 de ore înainte de donare.
  • suferi de anumite afecțiuni precum bolile de piele.

Procedura este relativ simplă, constând în urmarea câtorva pași și respectarea indicațiilor date de medici. Pentru a dona nu ai nevoie de programare, trebuie doar să te prezinți la centrul de donare în timpul programului recoltării de sânge.

Donare sange

Înainte de a dona ar fi indicat:

  • să te odihneşti bine în noaptea de dinaintea donării.
  • să mănânci bine la micul dejun sau prânz.
  • să consumi cât mai multe lichide.
  • să eviți consumarea de cafea sau alte băuturi ce conțin cofeină.
  • să consumi alimente bogate în fier – carne roșie, pește, cereale imbogatite cu fier, stafide etc.
  • să eviți mâncărurile grase de tip fast food.

Corpul trebuie să fie bine hidratat, așa că ar fi foarte bine să ai la tine o sticlă de apă din care să iei mici înghițituri în mod regulat. Hidratarea ajută atât la evitarea simptomelor de amețeală ce pot apărea în urma donării din cauza lipsei de alimentație corespunzătoare, cât și la desfășurarea unei recoltări rapide și sigure pentru donator și înlocuirea rapidă a cantității de sânge recoltată.

La intrare în centru de donare va trebui să lași buletinul și carnetul de donator (dacă nu ești la prima donare), ți se va da un chestionar pe care va trebui să-l completezi în sala de așteptare. Este foarte important să răspunzi sincer la toate întrebările din acel chestionar, nu uita că toate informațiile sunt confidențiale! După ce vei completa chestionarul, vei fi strigat la unul din ghișee unde ți se va înapoia buletinul și carnetul de donator, ți se va da încă o foaie și îndrumări către ce cabinet va trebui să te îndrepți.

La cabinet, medicul sau asistenta îți va lua chestionarul și îl va citi, punându-ți câteva întrebări legate de istoricul tău medical. Vei fi cântărit și măsurat, ți se va lua temperatura și tensiunea, iar apoi ți se va spune să te îndrepți spre un alt cabinet. La cel de-al doilea cabinet ți se va verifica nivelul hemoglobinei, iar dacă ești la prima donare ți se va spune ce grupă de sânge și ce fel de Rh ai.

Te vei întoarce la primul cabinet, unde nivelul hemoglobinei este consultat de medic. Dacă acesta consideră că ești apt pentru a dona în acea zi, îți va da carnetul, buletinul și o foaie pentru a te prezenta la cel de-al treilea cabinet, locul unde are loc și recoltarea propriu-zisă. Dacă medicul consideră că nu te aflii într-o stare fizică potrivită pentru a face față întregului proces, te va ruga să te întorci într-o altă zi și-ți va explica care sunt problemele și ce măsuri trebuie luate pentru ca acestea să fie rezolvate.

La cel de-al treilea cabinet are loc și magia. Vei fi rugat de una dintre asistentele prezente să te așezi pe scaunele întinse la unghi de 45 de grade și-ți va spune să te relaxezi. Unul dintre motivele pentru care persoanele nu doresc să doneze este frica de a intra în contact cu un anumit virus în timpul recoltării de sânge. Acest lucru nu se poate întâmpla datorită regulilor stricte aplicabile în cadrul unității și procedurii realizate.

Cum are loc procesul de donare de sânge

Cum are loc procesul de donare de sânge?

Asistenta va veni și va desigila acul steril în fața ta, apoi îl va introduce în brațul ales de tine pentru a dona.

Este important ca în timpul recoltării de sânge (trebuie donată cantitatea de 450 ml de sânge) să fii relaxat! Pentru acest lucru poți asculta muzică, te poţi uita la televizor,  poţi cânta sau recita versuri, ori poţi vorbi cu asistenta sau alți donatori prezenți în sală.

După ce sângele este recoltat, asistenta te va ruga să mai stai întins 5-10 minute și să apeși pe locul unde a fost introdus acul de seringă. Asistenta te va supraveghea pentru a ști dacă te simți bine, pentru a preveni senzațiile de leșin și amețeli. După cele 10 minute, ți se va spune că poți pleca și locul unde trebuie să te duci pentru a obține acele beneficii materiale.

După recoltare este de asemenea indicat:

  • să mănânci un sandwich sau un baton cu ciocolată.
  • să te rehidratezi prin consumarea de lichide.
  • să eviți să ridici greutăți și să fii supus stresului în acea zi.
  • să nu desfășori activități ce necesită un nivel ridicat de concentrare precum a conduce un autovehicul sau a practica un sport.
  • să contactezi medicul imediat dacă în urma recoltării nu te simți bine.

Lista centrelor de recoltare de sânge din țară o poţi găsi aici. Până la următoarea recoltare trebuie să așteptați cel puțin 10 săptămâni, persoanele de sex masculin putând dona de 5 ori pe an, iar cele de sex feminin de 4 ori pe an.

Revenind la întrebarea “Care ar fi motivele pentru care am dona sange?”, motivele nu sunt aceleași pentru fiecare individ în parte, ele putând fi cuprinse în cele enumerate mai sus. În cele din urmă fiecare are propriile motive, mai mult sau mai puțin onorabile.

Personal, donez sânge pentru senzația de care ai parte după ce s-a terminat recoltare. Acel sentiment care apare în momentul în care realizezi că tocmai ai ajutat la salvarea unei vieți, că ai acordat o nouă șansă la viață unei persoane. Un sentiment care te face să te simți împlinit, care în cele din urmă este de nedescris…

Donarea de sânge provoacă un sentiment ce trebuie trăit!

Read Full Article

Poți să pui zahăr brun brut în loc de zahăr alb rafinat în coșul tău de cumpărături, crezând că cumperi un zahăr mai sănătos pentru familia ta. Din păcate, zahărul brun, fie brut sau rafinat, nu se diferențiază de zahărul alb din punct de vedere al sănătății. Principalele beneficii ale zahărului brun sunt aspectul, aroma de melasă și mineralele puțin mai mari.

Procesul de fabricație al zahărului brun

Zahărul brut, de culoare maro, suferă mai puțină prelucrare decât zahărul alb sau zahărul brun. După ce producătorii elimină sucul din trestia de zahăr, acesta se fierbe și se filtrează. Trecerea cristalelor printr-o centrifugă produce cristale de zahăr brut, care conțin melasă. Zahărul alb sau cel de masă suferă o prelucrare și o granulare suplimentară  pentru a face cristalele mai fine; acest lucru elimină melasa. Zahărul brun este zahăr alb rafinat cu melasă adăugată.

Aspectul zahărului brut

Zahărul brut are cristale mai grosiere decât zahărul rafinat alb sau maro, ceea ce conferă produsului un aspect mai organic. Acest lucru ar putea să te influențeze estetic, deoarece oferă aspectul unui produs mai „natural”. În unele alimente, zahărul maro contribuie la culoarea produsului finit.

Minerale în zahărul brun

Zahărul brun și zahărul brut conțin puțin mai multe minerale decât zahărul alb rafinat, dar numai pentru că conțin melasă. În timp ce zahărul brun adaugă calciu, potasiu, fier și magneziu în dieta ta, cantitățile sunt prea mici pentru a avea vreun beneficiu real pentru sănătate. O porție de 1 linguriță de zahăr brun are doar 0,02 miligrame de fier, de exemplu – o cantitate minusculă din necesarul zilnic de 8 miligrame pentru bărbați și de 18 miligrame pentru femeile de vârstă fertilă.

Gustul zahărului brun

Melasa din zahărul brun îi conferă acestuia un gust ușor diferit, ceea ce ar putea fi un avantaj dacă îți place gustul melaselor. Zahărul brut și zahărul brut conțin între 5 și 10 procente melasă, zaharurile maro închis conținând cantități mai mari.

Este zahărul brun din trestie un produs sănătos?

Este zahărul brun din trestie un produs sănătos?

Nutriționistul Mihaela Vrânceanu ne explica: ”Atît zahărul de sfeclă cît şi cel de trestie sunt din punct de vedere chimic, zaharoză, un dizaharid compus dintr-o moleculă de glucoză şi una de fructoză. Aşadar în ceea ce priveşte structura chimică şi caloriile cît şi impactul asupra metabolismului nu există nici o diferenţă între un zahăr şi celălalt, au chiar acelaşi indice glicemic, aceasta pentru a dărîma ideea celor care încă mai cred că efectul asupra siluetei este mult mai redus în cazul zahărului brun.
Faima de care se bucură zahărul brun se datorează în mare parte ideii că ar fi un produs integral. În realitate zahărul brun din comerţ este un produs rafinat obţinut prin aceleaşi procedee cu zahărul alb. Dar nu e totul: culoarea brună a zahărului de trestie este datorată unor impurităţi care se lasă deoarece au un gust aromatic bun şi pentru a accentua culoarea se foloseşte , atentie atentie, un aditiv alimentar E150, caramel amoniacal.”

Ce înlocuitori naturali de zahăr brun avem?

Potrivit click.ro, înlocuitorii zahărului pot fi clasificaţi în funcţie de provenienţă – naturali (miere, siropuri de fructe) sau sintetici – şi de valoarea calorică: calorigeni (fructoză, sorbitol, xylitol, aspartam) sau necalorigeni (zaharină, ciclamat…). Îţi recomandăm variantele sănătoase de mai jos.

  • Mierea e singurul îndulcitor natural care conţine fructoză naturală, vitamine, antioxidanţi. Atenţie că are multe calorii.
  • Extrasul de ştevie este cel mai dulce aliment, puterea lui de îndulcire fiind de 300 de ori mai mare decât a zahărului. Are un indice glicemic redus.
  • Siropul de agave. Este de patru ori mai dulce decât zahărul. Conţine vitaminele B, C, D şi E, calciu, fier, magneziu, fosfor, seleniu, potasiu şi crom. Având un indice glicemic scăzut, poate fi folosit şi de persoanele cu diabet sau afecţiuni ale pancreasului.
  • Siropul de tapioca se obţine din rădăcina plantei cassava, în urma unui proces enzimatic asupra amidonului. „Se absoarbe imediat în sânge, iar carbohidraţii se digeră în câteva ore. Acest sirop poate fi folosit şi de copii mai mari de 8 luni”, spune Alina Stoica.
  • Siropul de arţar conţine 66% zaharoză. În funcţie de culoare, de data de recoltare a sevei şi de gust, siropul de arţar este de mai multe feluri, diferenţiate prin culoare şi aromă. La gătit se folosesc siropurile mai închise la culoare şi cu un gust puternic.
  • Fructele uscate conţin vitamine şi minerale şi reprezintă o altă soluţie de îndulcire a preparatelor. Poţi alege între smochine, curmale, caise, stafide, prune şi afine.
Read Full Article

Teoretic, eticheta unui produs trebuie sa ofere o cantitate de informatii suficienta consumatorului pentru a face cele mai bune alegeri cu privire la siguranta alimentelor pe care le cumpara si valorile nutritionale. Din pacate, nu intotdeuna se intampla asa. Am inceput sa punem eticheta pe orice, dar spune eticheta aceea mereu adevarul? Si chiar daca spune, stim sa facem diferenta intre ceea ce este bun si ceea ce este daunator.

Cum verificam autenticitatea etichetei produselor?

Pentru a-ti da seama daca eticheta unui produs contine toate informatiile de care ai nevoie, aceasta trebuie sa puncteze:

  1. Cantitatea produsului per portie – numar de calorii
  2. Procentaj macronutrienti – carbohidrati, proteine, grasimi (si procentajul din totalul de calorii pe care acestea il contin)
  3. Procentaj de grasimi saturate, mononesaturate si polinesaturate
  4. Cantitate totala sare.
  5. Cantitate de colesterol, daca este prezent.
  6. Cantitate de vitamine si minerale, in special cantitatea de potasiu.
  7. Toate celelelate ingrediente si substante, aici intrand si aditivii, nitritii, proteinele care pot fi alergenice pentru anumite persoane.

Din pacate, legea nu impune o prezentare atat de detaliata, asa ca practicile neortodoxe sunt practicate la scara larga. De exemplu, daca pe produs scrie „97% fara grasimi”, inseamna ca este un produs care ar trebui imediat suspectat. La fel si dulciurile care prezinta aceeasi „calitate”. Pentru ca ar trebui sa te intrebi cum a fost obtinut acest procentaj.

In plus, uneori acest „97% fara grasimi”se refera la o singura portie. Asta inseamna ca produsul contine 3-4 grame de grasimi la 100 g produs. Un produs care spune „97% fara grasimi” ofera urmatoare informatii: produs care contine 6 portii, 30 de calorii per portie, 1 gram grasimi. Daca e sa calculam numarul de calorii pentru fiecare gram de grasimi, atunci ajungem la concluzia ca 9 calorii din grasimi inseamna 30% din totalul de calorii pe care il contine produsul. Asta inseamna o diferenta de 27% fata de cel 3% inscris pe ambalaj.

„Fara colesterol”, „light”, „diet”

O alta specificatie care ar trebui sa va dea de gandit este cea „fara colesterol”. Aceasta creeaza o falsa securitate, pana cand ne apucam sa citim eticheta pentru a vedea ce tipuri de grasimi contine si cat % din produs este reprezentat de acestea. Grasimile vegetale nu contin colesterol, dar uleiul de cocos si de palmier, de exemplu, contin o cantitate considerabila de grasimi saturate. Toate aceste grasimi saturate se pot transforma in colesterol odata ce ajung in organism.

De asemenea, un produs poate deseori contine proprietatea „light”, „diet” etc., termeni care nu au o definitie clara in Legea Consumatorului, dar care sugereaza ideea ca ar fi mai bune decat alte produse.

Asadar, uita-te atent la informatiile nutritionale si verifica daca ceea ce apare pe produs se refera la toata cantitatea lui sau doar la o portie. De obicei deserturile folosesc aceasta practica, iar multi dintre noi nu ne oprim la o singura portie. Un alt exemplu este acesta. O punga de popcorn contine 8 portii, fiecare portie are 14 grame, 80 de calorii, 2 grame proteine, 6 g carbohidrati, 5 g grasimi, 150 mg sodiu si nu contine colesterol. Daca mananci toata punga de popcorn, atunci ajungi la 640 de calorii, dinter care 56% grasimi si 1200 mg sodiu, care atinge pragul dozei zilnice recomandate! Pentru a urma o dieta corecta, este recoamdant sa ca grasimile sa constituie 10-25% din totalul zilnic de caloroi, dintre care o parte importanta sa fie reprezentata de grasimile mononesaturate, o cantiate mica de fibre si una mare de fibre dietetice. Aceasta este cea mai simpla regula a nutritiei si o puteti urma doar citind cu atentie eticheta.

Read Full Article

Apa, in special apa potabila, are o importanta covarsitoare pentru existenta vietii. Fara apa nu ar putea exista nici omul, nici animalele, nici plantele.

Organismul uman contine apa in proportie de peste 70%, apa care intra in compozitia organelor, tesuturilor si lichidelor biologice. Ea dizolva si transporta substantele asimilate si dezasimilate; mentine constanta concentratia sarurilor in organism si, evaporandu-se pe suprafata corpului, ia parte la reglarea temperaturii acestuia.
Apa este cea mai raspandita substanta compusa si reprezinta trei sferturi din suprafata globului terestru. Ca si aerul, ea constituie factorul principal al mentinerii vietii pe pamant.

Cata apa potabila consuma un om zilnic?

Apa este un constituent fundamental si indispensabil al organismului uman. Orice abatere de la calitatea apei, poate produce tulburari grave in organismul uman, iar insuficienta aportului de apa este mult mai putin tolerata decat carenta in alte elemente.
Dinamica apei in corpul uman si bilantul hidric al organismului au fost indelung studiate in fiziologie si sunt astazi binecunoscute, avand largi aplicatii medicale. Deshidratarea respectiv hiperhidratarea, cu numeroasele variante fiziopatologice, sunt intalnite in cadrul multor afectiuni si pun serioase probleme de diagnostic si tratament.
Un om are nevoie in medie de circa 100 de litri de apa pe zi: 4 litri pentru nevoia fundamentala, 2,5 litri pentru baut si 1,5 litri prepararea hranei, 13 litri pentru spalat vesela, 13 litri pentru spalat rufe, 70 de litri pentru nevoi sanitare (spalat pe maini si fata, dus, apa pentru clatirea toaletei etc.).

Apa potabila nu este o resursa inepuizabila!

Variabilitatea este desigur foarte mare, in functie de sursele de apa si pretul apei, de obiceiuri etc. Unde nu exista apa curenta si consumul apei casnice e mai mic, iar in zonele unde trebuie carata de la mari distante si este foarte scumpa, oamenii fac economie. In multe tari mai putin dezvoltate, consumul apei este sub minimul acceptabil si acest lucru duce la consecinte negative asupra igienei si sanatatii publice.

A face baie in cada, in loc de a face un dus, asta duce automat la un consum mult mai mare de apa. De asemenea utilizarea intensa a masinii se spalat rufe sau a masinii de spalat vesela sau eficienta  redusa a electrocasnicelor din punct de vedere al consumului de apa, sunt factori care determina un consum mare de apa.

Avand in vedere caracterul limitat al resurselor de apa in general si de apa potabila in particular, consumul acesteia se normeaza si uneori chiar se rationalizeaza.
Tinand cont de acest aspect, este bine ca fiecare persoana sa constientizeze pericolul epuizarii in timp a resurselor de apa si sa incerce sa economiseasca ‘apa care este mai pretioasa decat aurul’!

Iata cateva modalitati simple de a economisi apa potabila in locuinta ta:

1. Identifica si repara scurgerile de apa de la obiectele sanitare; foloseste contoarele de apa pentru a afla daca ai scurgeri de apa. Citeste contorul de apa inainte si dupa o perioada de 2 ore in care nu s-a folosit apa in casa, daca indicatia difera, inseamna ca pe undeva se pierde apa.

2. Achizitioneaza o masina de spalat vase care este prevazuta cu functii de economisire a apei si a  energiei si foloseste-o doar atunci cand este complet incarcata; procedeaza la fel si cu masina de spalat rufe

3. Cand faci dus, opreste apa in timp ce te sapunesti si deschide-o cand te clatesti; un dus de 4 minute (in loc de 7 minute) micsoreaza semnificativ consumul de apa.

4. Cand te speli pe dinti, opreste apa in timp ce iti faci periajul de 5 minute.

5. Nu lasa robinetul deschis daca nu ai nevoie de apa in acel moment.

6. Daca speli legume sau fructe, mai bine spala-le intr-un vas si nu lasa apa sa curga degeaba in chiuveta! Apa in care ai spalat legumele sau fructele poate fi folosita ulterior la udatul florilor.

7. Nu dezgheta carnea congelata punand pachetul sub jet continuu de apa; lasa pachetul in frigider sau pe blatul din bucatarie, la temperatura camerei.

Un sfat pentru a proteja apa potabila: Nu arunca uleiul pe care l-ai folosit la prajit, in chiuveta! Mai bine asteapta ca uleiul incins sa se raceasca si apoi pune-l intr-un borcan cu capac sau intr-o sticla de plastic cu dop si arunca totul la gunoi. Aruncarea uleiului incins in chiuveta, polueaza sute de litri de apa. In plus, uleiul incins se poate lipi de conducta si poate infunda tevile.

Asteptam parerile voastre!

Read Full Article