Sumar articol:
Foarte multe speculatii si discutii nesfarsite au aparut in jurul unei notiuni despre care tot auzim in ultima vreme – Metaversul. Poti incepe sa iti imaginezi si sa experimentezi chiar de acum, pentru ca metarversul nu mai este doar un subiect de discutie, ci a devenit un fapt.
Metaversul a explodat in constiinta publica in octombrie 2021, atunci cand Facebook Inc. si-a schimbat numele in “Meta” si a anuntat investitii in valoare de mai multe miliarde de dolari in tehnologii metavers.
In ciuda zarvei facute, Meta spune ca tehnologia Metavers se afla la distanta de un deceniu sau mai mult de maturitate. Intre timp, proprietarii de afaceri mici ar putea consuma mai cu retinere afirmatiile legate de Metavers si de oportunitatile de afaceri.
“Cel mai bun lucru pe care il poti face este sa stai cu ochii pe el si sa fii precaut. Cred ca oricine spune ca metaversul va fi intr-un fel sau in alt fel se poate insela. Totul va fi decis de factorii de piata” spune Tom Ffiske, editor al newsletter-ului “Immersive Wire” despre realitatea virtuala, realitatea augmentata si metavers.
Iata cateva aspecte pe care ar trebui sa le stie proprietarii de afaceri mici despre metavers.
1. Nu este inca aici
Cand vorbim despre metavers vorbim despre un taram interoperabil, in care mai multe lumi virtuale se pot interconecta si pot comunica, transferandu-si intre ele obiecte si active… Acum nu avem asta” spune Ffiske.
Ideea de metavers isi are radacinile in domeniul stiintifico-fantasticului. Neal Stephenson a fost prima persoana care a folosit acest termen in romanul sau din 1992 “Snow Crash”, care prezenta un metavers ca un fel de sistem global de realitate virtuala. De atunci, lumile virtuale interconectate si imersive au devenit o constanta in SF.
In lumea reala, Meta a confirmat ca metaversul “nu va fi construit peste noapte” si ca ar putea dura intre 10 si 15 ani pentru ca produsele metavers sa fie “complet realizate”.
“Desi este frustrant pentru cei dornici sa se scufunde imediat in metavers, el ne da timp sa ne punem intrebari dificile despre cum ar trebui construit” se arata intr-o declaratie a celor de la Meta.
2. Meta nu se asteapta sa aiba prea curand profit din metavers
Meta investeste multi bani in metavers. CEO-ul Facebook, Mark Zuckerberg a spus ca Meta va investi 10 miliarde de dolari in proiectele sale legate de metavers in 2021. El a confirmat “magnitudinea acestui pariu pe viitor”, atragand atentia ca “nu este o investitie care sa fie profitabila pentru noi in viitorul apropiat”.
Meta recomanda ca afacerile “sa nu inceteze sa se concentreze pe momentul actual” si numeste investitia in platformele existente de social media “fundamentala pentru a contribui la cresterea afacerii in metavers in viitor”.
3. Retailerii online incearca tehnologia metavers
Realitatea augmentata sau AR, adauga elemente virtuale precum efecte de imagine sau de sunet unei scheme din lumea reala, in timp real. Desi multi dintre noi experimenteaza prima data AR jucandu-se cu palarii caraghioase, masti si alte efecte video, in aplicatii ca Snapchat, Instagram si FaceTime, se estimeaza ca Realitatea Augmentata va fi o tehnologie esentiala pentru metavers.
Desi metaversul nu este inca aici, unii retaileri online au adaugat deja AR la platformele lor de e-commerce. Iata cateva exemple in acest sens:
Mobila. Poti vizualiza ce produse de mobila sau decoratiuni ar arata bine in spatiul tau folosind aplicatii cu tehnologia AT, de la vanzatori mari precum Amazon, Home Depot, Ikea, Target si Wayfair.
Ochelari. Poti proba virtual ramele inainte de a le comanda online, folosind instrumente de la comercianti de ochelari precum Lens Crafters, Warby Parker si Zenni Optical.
Machiaj. Poti avea parte de o transformare virtuala pentru vedea ce produs si ce nuante ar arata bine pe fata ta folosind aplicatii de la branduri cosmetice celebre, precum Mac, Maybelline si Sephora.
Haine si incaltaminte. Articolele vestimentare sunt mai complicate tennic decat alte produse cand vine vorba despre reprezentarea realista in AR, dar poti “proba” virtual o gama de produse de la branduri precum Gucci sau Kohls. Nike foloseste si ea AR pentru a-i ajuta pe cumparatori sa isi masoare talpa si sa-si aleaga astfel masura exacta pentru fiecare pereche de incaltaminte.
In viitor, Metaversul poate conecta ceea ce acum sunt doar niste aplicatii separate ale fiecarei companii. Asadar, vei putea asorta probabil ochelari virtuali, machiaj si haine de la orice comerciant si sa le aduci in jocuri, concerte, intalniri sau orice eveniment din metavers.
4. Jocurile video te lasa sa tragi cu ochiul la “lumile virtuale”
Desi nu exista deocamdata un metavers in toata regula, sunt cateva companii care investesc in ceea ce Ffiske numeste “spatiu tehnologic imersiv” si fac progrese mari. Multe dintre aceste companii produc jocuri video.
Iata mai jos cateva platforme de jocuri video care ofera experiente din lumea virtuala in care avatarul tau poate explora spatii si activitati construite de alti utilizatori si afaceri.
- Second Life este o “lume virtuala 3D” lansata in 2003, situata undeva la intersectia dintre un joc video si un soft de video-conferinte, cu avataruri si spatii extrem de personalizabile.
- Roblox este o platforma online ce permite utilizatorilor sai sa creeze, sa cumpere, sa vanda si sa interactioneze cu produse si experiente, incepand de la palarii virtuale si ajungand pana la jocuri video complete.
- Fortnite s-a lansat ca un joc video competitiv, dar a evoluat pana la a gazdui evenimente virtuale legate de concerte din lumea reala, filme si stadioane.
5. Poti incepe sa experimentezi azi
Fie ca este vorba despre comert electronic sau despre sport electronic, barierele pentru a incerca cateva tehnologii noi sunt foarte coborate. Poti vizita gratuit lumi virtuale din Roblox, Fortnite sau Second Lige, de pilda.
Realitatea Augmentata nu se limiteaza doar la brandurile mari online.
Platformele digitale au inceput deja sa lanseze instrumente care ajuta afacerile mici sa ofere si alte experiente virtuale in afara de fotografiile de produs, fara sa porneasca de la zero. Shopify, de exemplu, sustine modele 3D pe paginile de produs, permitand clientilor sa vada produsele in AR si are experti care pot fi angajati sa te ajute sa creezi aceste modele 3D.
Social media poate ajuta si ea afacerile sa se conecteze si sa interactioneze cu clientii in moduri mai noi si mai avasate, facand pana la urma parte din metavers.
De pilda, poti incerca un stream live sau iti poti lansa filtrele si efectele pe Instagram sau pe TikTok.
“Exista o multime de speculatii, la fel ca si experti care exloreaza metaversul, si vor fi multe companii care vor experimenta. Asadar, daca firma ta este printre cele care experimenteaza metaversul, continua sa o faci!” spune Ffiske. „Daca utilizatorul are parte de un avantaj de la produs, acel produs va creste, e foarte simplu!”