Adoptarea tehnologiei ca serviciu va alimenta economia circulara

Spread the love

Tehnologia ca serviciu are potentialul de a genera oportunitati semnificative de dezvoltare si evolutie pentru orice domeniu. Ea ofera rezultate sustenabile, specifice pentru fiecare industrie.

Conceptul “ca serviciu” necesita regandirea afacerilor si a strategiei de transformare digitala, insa vine la pachet cu beneficii semnificative pentru toate partile.

In cadrul unui discurs din 2020, presedintele Comisiei Europene, Ursula Von der Leyen, a propus o crestere in ceea ce priveste targetul UE de reducere a emisiilor pana in 2030, de la 40% la 55%. Acesta este un target absolut necesar pentru ca Uniunea Europeana sa poata respecta angajamentele Acordului de la Paris si obiectivul sau de a reduce emisiile de carbon pana la zero net pana in 2050.

Tranzitia catre o economie mai circulara, in care cresterea economica sa fie decuplata de la utilizarea intensiva de resurse si de la generarea de deseuri, va reprezenta – potrivit Planului de Actiune pentru Economie Circulara a Comisiei Europene – o contributie semnificativa la obtinerea neutralitatii climatice pana in 2050.
“In cadrul industriei exista o oportunitate reala de a face o schimbare profunda in modul in care sunt concepute, produse, furnizate si consumate produsele. Iar modelul “produsul ca serviciu” trebuie sa fie obiectivul nostru final”, spune Paul Sheeran, director de management la Hewlett Pakard Enterprise, pentru WeForum.org.

Conceptul “ca serviciu” explicat

Conceptul “ca serviciu” nu duce doar la o economie mai circulara spargand sabloanele clasice si eliminand necorelarea dintre cerere si oferta, ci are in plus si potentialul de a genera oportunitati semnificative de dezvoltare pentru orice domeniu si pentru industrie ca intreg.

Este o abatere radicala de la modelul generic de business, in care companiile vand un produs si considera ca rolul lor s-a incheiat: in aceasta abordare producatorul pastreaza proprietatea si responsabilitatea fata de produs pe tot parcursul ciclului sau de viata. Clientul foloseste produsul cat are nevoie de el, platind numai pentru efectele produse de acesta, in loc sa plateasca pentru produs in sine sau pentru intretinerea sa.

Producatorul, la randul sau, este responsabil pentru construirea unui produs de calitate, care dureaza si este eficient din punct de vedere al energiei si materialelor. De asemenea, rolul producatorului este sa preia produsul atunci cand clientul nu il mai foloseste, sa il repare (in intregime sau componentele acestuia) pentru a fi reutilizat.

Conceptul “ca serviciu” este o reiterare a conceptului de design Cradle to Cradle dezvoltat la finele secolului XX de catre profesorul Michael Braungart, chimist german si renumit ganditor pe teme de mediu si de catre William McDonough, arhitect american si campion al sustenabilitatii.
In cadrul unui eveniment global HPE din 2018, William McDonough a vorbit despre acest concept si a subliniat ca ideea de “Cradle to Cradle” – o masura recunoscuta global a produselor mai sigure, mai sustenabile, concepute pentru economia circulara – inseamna ca firmele merg mai departe de a fi “mai putin rele”, reducand impactul fata de mediu si straduindu-se astfel sa devina o forta pozitiva.

Astfel de eforturi includ optimizarea produselor in cadrul procesului de design si de productie, avand ca obiectiv transformarea lor in resurse materiale pentru un nou ciclu de viata ca produs nou. Totul este foarte inspirational.
Cradle to Cradle da forma si perspectivei Hewlett Packard Enterprise asupra viitorului. “In cadrul unei transformari majore a modelului de business, ne-am angajat ca intregul nostru portofoliu sa fie disponibil ca serviciu pana in 2022. La HPE vedem conceptul as-a-service ca un mod de a construi un angajament mai durabil fata de clientii nostri, de a mentine aceasta relatie pe parcursul administrarii de catre noi a produsului pe care ei il folosesc, si de a promova in mod semnificativ sustenabilitatea in IT” spune directorul de management al HPE.
Pentru lumea IT, exista trei efecte sustenabile principale:

1. Eliminarea supra-cumpararii; o practica obisnuita in care companiile cumpara echipamente IT in exces

Intr-un centru de date obisnuit 25% dintre resursele informatice nu fac actiuni utile, iar resursele ramase opereaza la o fractiune mica din capacitatea lor. Acest lucru inseamna costuri mai mari si un consum inutil de energie, spatiu si racire.

2. Companiile nu mai sunt legate de echipamentele IT pentru intregul ciclu de viata

Echipamentul IT poate fi upgradat rapid la tehnologiile cele mai recente si mai eficiente din punct de vedere energetic. Ineficientele echipamentelor imbatranite inseamna ca 65% din energia folosita de IT in centrele de date proceseaza numai 7% din munca lor.

3. Preluarea mijloacelor IT la finalul utilizarii acestora

HPE Financial Services a investit in progrese majore pentru a prelungi durata de viata a echipamentelor IT retrase si pentru a reutiliza si re-fabrica unele componente pentru a le da o a doua viata. Nu numai ca organizatiile castiga inapoi valoarea reziduala a activelor lor (aproape 1,6 miliarde de dolari au fost introduse in bugetele clientilor HPE in ultimii cinci ani), dar servicii de refurbishare precum HPE Asset Upcycling – care preiau activele IT ale oricarui brand – reduc, de asemenea, si emisiile de carbon si mentin deseurile electronice departe de gropile de gunoi.

Numai in 2020 HPE a procesat peste 3.1 milioane de unitati tehnologice – 1.7 milioane de echipamente de date precum servere, stocare si retelistica, si 1,4 milioane de notebook-uri, laptopuri, tablete si imprimante.
Aproape 90% dintre aceste echipamente sunt repuse pe piata si revin la utilizarea activa, iar restul este reciclat responsabil. Din 2018, HPE furnizeaza, de asemenea, clientilor sai raportul privind Economia Circulara, detaliind aspecte importante legate de impactul fata de mediu, asa cum sunt energia economisita, emisiile de CO2 evitate si deseurile care nu mai ajung in gropile de gunoi datorita reciclarii.
“Este motivant pentru echipa noastra sa incheie parteneriate cu clientii, pornind de la corporatii mari si ajungand pana la afaceri mici si medii, pentru a le ajuta sa accelereze transformarea digitala cu strategii inovatoare si sustenabile de management IT” mai spune Sheeran.

Un trend global

Semintele conceptului “as-a-service” sunt plantate pe sectoare diverse. Philips vinde clientilor sai “lumina ca serviciu” si citeaza o economie de pana la 80% in ceea ce priveste consumul de energie.
Kaeser Kompressoren vinde aer comprimat ca serviciu. Desso, un furnizor global de covoare si mocheta cu destinatie comerciala, isi produce covoarele in concordanta cu principiul Cradle to Cradle, ceea ce inseamna ca ele pot fi practic inchiriate clientilor, avand grija de instalare, mentenanta, returnare si reciclare.

Este important sa nu subestimam schimbarea de paradigma pe care o reprezinta pentru o companie trecerea la conceptul “as-a-service”, in mod ideal ca parte a unei strategii mai ample de transformare de business si digitala, ce implica sustenabilitatea.
De pilda, aceasta tranzitie necesita o transformare a procesului de design si dezvoltare. Designul produselor si alegerea componentelor acestora trebuie sa le faca mai durabile si mai potrivite pentru repararea, reconditionarea si, in cele din urma, pentru reciclarea lor.

Un producator de masini de spalat a derulat, de pilda, un proiect de furnizare de masini de spalat de inalta calitate, sub conceptul “ca serviciu”, catre persoanele care nu isi permiteau costul complet de achizitie. Aceasta a generat o refacere semnificativa a modelelor, insa un studiu tert a subliniat si potentialele beneficii: clientii ar economisi aproximativ o treime per ciclu de spalare, iar producatorul ar castiga aproximativ cu o treime mai mult.
De-a lungul unei perioade de 20 de ani, inlocuirea achizitiei a cinci masini de calitate scazuta cu o masina de buna calitate ca-serviciu ar economisi aproape 180 de kg de otel si peste 2.5 tone de emisii de carbon.

Complexitatea configuratiei conceptului “ca-serviciu”

Companiile trebuie sa dispuna de sisteme “standard de aur” pentru a lua inapoi produsele si a le pregati pentru urmatoarea viata.
In cazul HPE, capacitatile nu au aparut peste noapte – HPE Financial Services a dezvoltat afacerea de refurbishare timp de 20 de ani. “Investim continuu in talente, pentru a intelege si aborda orice tehnologie, de la centre de date pana la echipamente IT de birou si chiar printare 3D si asset-uri informatice de inalta performanta. Astazi detinem si operam cele mai mari centre de refurbishare ale producatorilor IT din lume, preluand bunuri din peste 50 de tari” spune Sheeran.
Si mai complexa este schimbarea fluxurilor de venituri, care evolueaza de la venituri din vanzari traditionale catre venituri recurente, o schimbare ce reduce veniturile pe termen scurt si suplimenteaza veniturile pe termen lung. Aceasta, la randul sau, are un impact asupra vanzarilor, initiativelor parteneriale si motivatiei, raportarii financiare si relatiilor cu investitorii.
“Nu este o provocare usoara sa aducem la bord oameni de vanzari, parteneri comerciali, analisti si investitori cu aceasta schimbare de mentalitate, insa trebuie sa abordam aceste provocari si sa o facem cat mai repede” a adaugat directorul de management HPE.

Desigur, companiile nu pot merge singure pe acest drum. Tranzitia industriei catre conceptul “ca serviciu” trebuie sa fie accelerata cu ajutorul unor politici guvernamentale adecvate.
Politicile menite sa duca industria catre atingerea obiectivelor climatice ar trebui sa favorizeze o trecere la modele bazate pe servicii si pe consum. Iar in acest fel putem spera ca ambitia Comisiei Europene de a “stimula conceptul de produs ca serviciu”, asa cum este ea stipulata in Planul de Actiune pentru o Economie Circulara, va avea ca rezultat un progres pertinent si concret.
Potrivit raportului Circularity Gap 2021, economia globala a fost in proportie de numai 8.6% circulara in 2020, o scadere dezamagitoare fata de procentul de 9.1% inregistrat cu doi ani inainte.

Lansat la Davos, raportul analizeaza cauzele emisiilor de gaze cu efect de sera si modul in care strategiile economiei circulare pot contribui la atingerea obiectivelor Acordului de la Paris.
Pentru a obtine o economie mai circulara si pentru a atinge obiectivele climatice stabilite de catre guverne si de catre societatea civila, trebuie sa identificam oportunitatile: sustenabilitatea poate determina rezultate de business si invers. Iar valoarea poate fi creata folosind mai putin material. In acest sens, modelele de afacere “ca serviciu” sunt un pas important inainte. E momentul unei schimbari serioase!

Sursa: https://www.weforum.org/agenda/2021/04/embracing-technology-as-a-service-will-fuel-the-circular-economy-here-s-how/

You May Also Like

Lasă un răspuns