Sumar articol:
Coronavirusul a luat prin surprindere intreaga lume, ca o adevarata furtuna. In cateva saptamani, am asistat la tot felul de situatii dramatice, pornind de la carantina si izolare si ajungand pana la 114.000 de morti, boala, suferinta, neputinta si sisteme medicale blocate peste tot pe glob… Boala a intrerupt ritmul normal al vietii de zi cu zi pe intreaga planeta, iar afacerile nu sunt nici ele o exceptie. Inamicul invizibil a fortat companiile sa le ceara angajatilor lor sa lucreze de acasa.
Fara aproape niciun timp pentru pregatire, angajatii nu au la dispozitie alta optiune decat sa se izoleze si sa lucreze de la distanta. Managerii au de infruntat o sarcina difcila, la care probabil ca nu asteptau pana acum – aceea de a gestiona echipele de la distanta.
Pune-te in locul unui manager care nu a fost nevoit sa faca asta niciodata si vei putea sa iti imaginezi cu usurinta cat de dificil poate fi si ce provocare reprezinta o astfel de misiune. Apoi exista probleme precum decalajele in comunicare, implicarea scazuta a angajatilor, riscurile ca proiectele sa fie intarziate, toate acestea facand ca munca managerilor sa fie si mai dificila. Din fericire, nu e cazul sa ne pierdem complet speranta si exista multe moduri de a-ti gestiona echipa inteligent in perioada de distantare sociala.
In cele de mai jos vei invata despre cele sapte moduri care te vor ajuta sa iti gestionezi eficient echipa in timpul distantarii sociale.
1. Comunica in mod regulat
Potrivit unei cercetari sociometrice desfasurate in Laboratorul MIT Human Dynamics, timpii mai redusi ai ciclurilor de comunicare sunt mai eficienti atunci cand vine vorba despre ridicarea moralului echipei si despre cresterea implicarii angajatilor. De aceea, este imperativ necesar pentru manageri sa ramana intotdeauna in contact cu membrii echipei care lucreaza la distanta. Ei pot profita in acest sens de caracteristicile de comunicare oferite de softuri de task management.
Nu lasa niciodata angajatii care lucreaza la distanta sa se descurce pe cont propriu fara sa iei mereu legatura cu ei, pentru a evita sa se simta izolati. Organizeaza in schimb o intalnire sau o reuniune de echipa, folosind instrumentele pentru conferinte video. Stabileste pentru membrii echipei obligativitatea de a fi prezenti si incurajeaza-i sa isi ofere contributia in timpul intalnirilor virtuale.
2. Ofera si favorizeaza sprijinul reciproc
Fiecare membru al echipei este diferit, iar nevoile lor sunt si ele diferite. Incercarea de a rezolva fiecare nevoie a membrilor echipei va extenua orice manager, oricat de experimentat ar fi! De aceea este important sa inveti sa delegi responsabilitatile.
Cel mai bun mod de a pastra motivatia si implicarea membrilor echipei care lucreaza de acasa este sa delegi colegi si indrumatori care isi pot oferi sprijin reciproc in perioada de distantare sociala.
Creaza echipe mici, formate din cate doi membri, fiecare dintre cei doi jucand pe rand rolul de coleg indrumator pentru celalalt. In acest mod vei reusi sa impiedici instalarea sentimentului de izolare fizica si emotionala al angajatilor care lucreaza la distanta. Poti, de asemenea, sa aloci cate un sef pentru fiecare echipa mica, alaturi de care echipa va simti ca are parte de ghidajul necesar.
3. Atentie la implicare si la nivelurile de stres
Binele angajatilor care lucreaza de la distanta ar trebui sa fie prioritatea ta de top a oricarui manager. De aceea este important pentru manageri sa stea de vorba si sa isi verifice intotdeauna angajatii care lucreaza de acasa.
Intreaba agajatii daca se simt stresati sau nu si masoara-le periodic nivelul de implicare, iar atunci cand constati o scadere drastica a nivelului de angajament, atentie la posibilitatea ca ceva sa fie in neregula.
4. Fii optimist
Doar pentru ca traversam o perioada dificila, in care oamenii reusesc cu greu sa isi regaseasca speranta, nu inseamna ca trebuie sa fii si tu pesimist. Liderii buni raman intotdeauna calmi in situatii de presiune si ii inspira pe ceilalti, oferindu-le un exemplu.
In mod similar, membrii echipei te admita si vor cauta la tine inspiratia de care au nevoie, iar daca esti descurajat si deprimat, subordonatii tai vor resimti aceeasi stare.
Un manager pozitiv si jovial, care reuseste sa creeze o imagine pozitiva cu privire la viitor, ii va putea incuraja pe subordonati, iar cu ajutorul sau angajatii care isi desfasoara activitatea la distanta vor avea o probabilitate mai mare de a gasi un sens si un scop in munca lor, chiar si in perioade dificile. O stare buna te poate ajuta, de asemenea, sa disipezi tensiunile si sa aduci zambete pe chipurile membrilor echipei. Spune-le subordonatilor ca perioadele dificile favorizeaza inovatia si incurajeaza-i sa priveasca distantarea sociala ca pe o oportunitate de a veni cu idei creative si inovatoare.
5. Modifica-ti asteptarile
Majoritatea echipelor au fost antrenate pentru a face o munca in sincron si pentru a lucra in acelasi birou. Ei sunt obisnuiti sa aiba conditii similar si acelasi program de lucru. Din nefericire, atunci cand te afli in stare de carantina si esti nevoit sa lucrezi de acasa, va trebui sa desfasori o munca asincrona si sa te adaptezi la un program si la conditii personalizate. Asta inseamna ca va trebui sa iti reduci asteptarile si sa le oferi membrilor echipei tale timpul necesar pentru a se obisnui si pentru a se adapta la noua realitate.
6. Intrepreteaza tonul si vocea
In situatia actuala este imposibil sa evaluezi emotiile angajatilor, mai ales daca nu esti prezent in aceeasi camera sau in acelasi birou. In loc sa depinzi de limbajul corpului, va trebui sa cauti indicatori precum vocea, tonul si mesajele text trimise de acestia.
Pentru aceasta vei fi nevoit sa sapi ceva mai adanc si sa identifici modele in comunicarea scrisa; sa intelegi volumul, ritmul, tonul si inflexiunile in comunicarea verbala, precum si sa interpretezi gesturile fizice in comunicarea vizuala.
7. Invata constant si adapteaza-te
Doar pentru ca esti obligat sa traversezi o perioada de distantare sociala si sa te izolezi in carantina, nu inseamna ca ar trebui sa incetezi sa inveti. In loc sa iti convingi angajatii sa urmareasca video-uri lungi, ar trebui sa imparti lectiile in video-uri mai scurte.
In acest fel vei reusi nu numai sa determini echipa sa invete mai mult, dar vei inlesni intelegerea anumitor concepte care le sunt predate prin intermediul video-urilor. Poti permite membrilor echipei tale sa aleaga un subiect la alegere, sau sa le ceara altor colegi sa explice in detaliu materialele noi de studiu.